w imię

Dowiedziałam się jak wiele ludzie są gotowi porzucić w imię zasad. Jestem zaskoczona, że dla pozostania w zgodzie z jakimiś wymyślonymi czy założonymi regułami, które mogą zostać drastycznie zweryfikowane przez przyszłe doświadczenia, człowiek rezygnuje z człowieka, z relacji, z części swojego życia.

Takie spostrzeżenia kształtują mnie jako osobę, która dla zasady i świętego spokoju, chce darzyć człowieka szacunkiem, budować z nim relację. Jako osobę empatyczną i szczerą choć zdystansowaną. Jako osobę ceniącą poczucie bezpieczeństwa i jasność przekazu, akceptującą odmienność, wady, emocje i błędy innych ludzi. Gdyby nie to byłabym zdana na manipulację działającą w obie strony i emocjonalny szantaż, półsłówka, nienawiść i samotność. Nie byłoby mnie stać na ryzykowne decyzje, spacery pod prąd, aktywność i pamięć o własnych potrzebach – paradoksalnie.

,,Pierwszym krokiem na drodze do samoświadomości jest zrozumienie, że czyny innych ludzi nie są przyczyną naszych uczuć. Co więc o nich decyduje? Według mnie, jest to interpretacja, jaką nadajemy postępowaniu innych ludzi. Jeśli poproszę cię, żebyś odebrał mnie z dworca o szóstej, a ty przyjeżdżasz o szóstej trzydzieści, to co będę czuł? Wszystko zależy od tego, jak zinterpretuję twoje postępowanie. Jeśli zdecyduję się zająć postawę oceniającą, to zacznie się zabawa w ,,Kto jest winny? Kto ma rację?’’. Wtedy na pewno znajdę kogoś winnego ‒ i odpowiednio do tego rozwiną się moje uczucia.” – Marshall Rosenberg

„Nie twierdzę, że ocenianie innych jest złe. Mówię tylko, że warto sobie uświadomić, iż właśnie ono odpowiada za naszą złość.”  – Marshall Rosenberg

cytaty dzięki wydawnictwu MiND

Skomentuj

